۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۶۵۲۶۸۴
جلسه بیستم تفسیر سوره مائده؛

جامعه نسبت به مفاسد و جنایات بی تفاوت نباشد|سلطه استکبار بر جامعه بی تفاوت

جامعه نسبت به مفاسد و جنایات بی تفاوت نباشد|سلطه استکبار بر جامعه بی تفاوت
آیت الله علم الهدی گفت: خداوند رفتار جامعه ای را که نسبت به مفاسد، جنایات و هرگونه حکومتی که بر او شود، بی تفاوت باشد را حرام اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی به تفسیر آیه 3 سوره مائده پرداخت.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه سوم سوره مائده تغذیه مردار، خون، گوشت خوک، قربانی شده برای غیر خدا، حیوانی که خفه شود، حیوانی که بزنند تا بمیرد، حیوانی که از لب پرتگاه پرت کنند، حیوانی که به شاخ زدن به هم بمیرند حیوانی که در جایی در فشار قرار گرفته که در اثر فشار از بین رود، حیوانی که درندگان شکار کرده و مرده است به جز آن که تزکیه شده باشد و حیوانی که برای بتان می‌کشند و آن را که به تیرها قسمت می‌کنند را حرام و فسق اعلام می کند.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: آیات سوره مائده، آیات اجتماعی است، حال چرا در این آیه خداوند احکام حلال و حرام گوشت را بیان می کند که از جمله احکام فردی است همچنین اصل احکام خوردن گوشت در سوره های انعام و بقره نیز آمده است و در آیه 5 سوره مدثر منع خوردن این گوشت ها را به علت رجس و پلیدی آن بیان می کند، در سوره مائده خداوند در انتهای آیه شرایط اضطرار را مستثنی می کند و به شرطی که فرد خود را به صورت عمدی در اضطرار قرار ندهد، آن ها را برای او مجاز بیان می کند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: اصل حکم حلال و حرام خوردن گوشت در دیگر آیات قرآن آمده است، این که این بحث را خداوند در سوره مائده بیان می کند در واقع جریان اجتماعی را در این آیه بیان کرده است، اگر بنا شد افراد جامعه از غدای ناپاک استفاده کنند، آن ها جامعه پاک و پیشرفته نخواهد بود، خدا در سوره مائده که مربوط به آیات اجتماعی است در مورد مسأله تغذیه افراد جامعه صحبت می کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به زندگی حضرت موسی در زمان نوزادی و حرام شدن شیر همه زنان به جز مادر ایشان توسط خداوند بر او اشاره و بیان داشت: حیات جسمانی و روحانی به هم متصل است، اگر جسم آلوده شد بر روح تأثیر می گذارد، جامعه ای که هر کثافتی را بخورند، آن جامعه آلوده است و جامعه ای اصلاح شده که در خط عبودیت پروردگار مسیر کمال انسانی را طی کند، نخواهد بود.

وی افزود: خداوند در این آیه در مقام حمایت از حیوانات از حرکات خشونت بار نسبت به حیوان نهی کرده است و تزکیه حیوان ساده ترین نوع است که حیوان را ذبح کرده و مورد تغذیه قرار گیرد.

آیت الله علم الهدی به جنبه دیگر اجتماعی این آیه اشاره و ابراز کرد: تعابیری که خداوند در این آیه دارد، بی تناسب با مسئله انسانی نیست، انسان در زندگی خود می تواند انسان لْمَيْتَةُ،الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَة باشد که استفاده از این افراد در مسؤولیت های اجتماعی حرام است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: افراد میته در جامعه به تعبیر امام علی(ع) مرده زنده نما هستند که نسبت به مفاسد و جنایات بی تفاوت بوده و هرگونه بر او حکومت کنند برای او فرقی ندارد، خداوند حرام می داند که جامعه ای این گونه باشد همچنین جریان استکباری و افراد سودجو در پی بهره برداری از چنین جامعه ای هستند تا شخصیت و هویت این جامعه را بگیرند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات